Bland de designers som satt sitt spår i den nordiska designvärlden har vi arkitekten Arne Jacobsen, en man som även han utbildade sig till murare. Därefter läste han dock vidare till arkitekt och började arbeta på Paul Holsoes kontor 1927, men bara 3 år senare öppnade han ett eget kontor i Hellerup och drev detta fram till sin död 1971. Det första av hans större projekt var bostadsområdet Bellavista som ligger utanför Köpenhamn och hans kontor har varit en startpunkt för många kända danska arkitekter och formgivare.

Tyska hot

Arne fick fly till Sverige över Öresund då tyskarna ockuperade Danmark och hans judiska bakgrund gjorde honom till en måltavla. Under två år stannade han i Sverige och återvände sedan hem efter det andra världskrigets slut 1945, men tiden i Sverige var inte arbetslös. Han ritade här ett par fritidshus och formgav både tyger och tapeter. Synen han hade på utformningen av hus och interiör var något annorlunda, han tyckte denna borde bestämmas med en analys av strukturen och användningsområdet. Detta speglades redan i hans allra första uppdrag och han ansåg vidare att arkitekturen av byggnaden samt inredningens design skulle vara kompletterande av varandra.

Prisvinnande design

Han samarbetade med Fritz Hansen 1951-1952, ett samarbete som ledde till formgivningen av stolen Myran som var formpressad i plywood. Denna stol som till en början var endast trä färgad men senare gavs ut i olika färger, vann Grand Prix på Triennalen i Milan 1957. Senare fick han designa inredningen till SAS Royal Hotel i Köpenhamn då han designade de två fåtöljerna Svanen och Ägget. Dessa har en stoppning av skumgummi på ett glasfiberskal man formgjutit och monterat på en aluminium platta. Dessa togs fram som en kontrast mot byggnadens strama och funktionalistiska stil.

Ung, kvinnlig design

När man pratar om designers som satt sitt avtryck i historien kan man inte glömma bort att nämna Greta Magnusson Grossman, en svensk möbelformgivare och arkitekt. Hon gick som snickarlärling på Kärnans möbeltillverkningsfirma i Helsingborg och studerade även på den Högre Konstindustriella skolan vid Tekniska skolan i Stockholm. Hon var under en period anställd på Westbergs i Stockholm men startade i början på 1930-talet sin egen firma ”Studio” på Stureplan. Hon ritade och producerade både möbler och inredningsföremål här men flyttade 1940 till Los Angeles tillsammans med sin make Billy Grossman, en jazzmusiker och orkesterledare.

Svårbyggt

Här öppnade hon en ny butik i vilken hon sålde moderna svenska möbler, lampor och andra artiklar för heminredning. Hon hade flera kända möbelföretag som uppdragsgivare, däribland Barker Brothers, Ralph O Smith &Co och Glenn of California. Förutom att som ung formgivare ha gjort sig ett namn i Sverige så fortsatte hon sätta sina spår i USA då hon under 40-, 50- och 60-talen blev en förgrundsgestalt i den experimentella arkitekturvärlden. Något som gjorde hennes namn känt var talangen hon hade för att bygga villor på tomter som ansågs besvärliga och hennes första villa, som byggdes i Beverly Hills, var ett stort genom brott som arkitekt. Denna villa publicerades bland annant i Arts & Architecture, men hon har även designat ett hus i Sverige. Villa Sundin ligger i Huddiksvall, ett hus med 136 kvm boyta och byggdes 1959.