Det är inte bara i England och USA som det har funnits stora namn när det kommer till inredningsdesign, även här i Skandinavien har vi många namn som haft en stor betydelse för utvecklingen av design. I Skandinavien har vi en speciell stil som kännetecknar oss ganska väl,  något mer stilrent än många andra länder. Man har satsat på raka linjer och dova färger som inte står ut alltför mycket, en stil som funkar i våra hem.

Kända lampor

Poul Henningsen, son till en författare, var en av de som satte sitt sår i designvärlden. Medan han utbildade sig till murare studerade han måleri hos Johannes Larsen och började 1917 arbeta som arkitekt, året efter var han även kulturskribent vid tidsskrifterna Vor Tid och Klingen. Under åren han arbetade började intresset övergå till ett fokus på bara belysning, vilket också är det han är som allra mest känd för. Under 1920-talet formgav han en rad olika belysningarmaturer av vilka versioner säljs än idag, PH lampan är en speciellt populär lampa som man ser i mångas kök. Men den allra populäraste lampan han formgivit är Kotten, en design som är modern än idag.

Grundteorier

Under den tyska ockupationen var han, som så många andra kreativa människor, tvungen att fly Danmark. Trots detta blev an snart en vital kraft i den danska kolonin av konstnärer som bodde i Sverige. Hans banbrytande arbete om relationerna mellan ljusstrukturer, luminans, skuggor och färgåtergivning i förhållande till behovet människan ar av ljus är fortfarande grunden i de belysningsteorier som tillämpas av Louis Poulsen, redaktören han arbetade tillsammans med på tidskriften NYT.

Populära textiler

Joseph Frank, en man som föddes i Österrike men fick ett svenskt medborgarskap på 1930-talet, har gjort enorma avtryck i den svenska formhistorien. Han är känd för sina färggranna tyger vilka han designade för företaget Svenskt Tenn trots att han var 50 år när han lämnade nazismen för Sverige och etablerade sitt namn på Svenskt Tenn. Dessa tyger är fortfarande eftertraktade på design marknaden idag och klär många hem och hotell. I East Hampton, New York klär hans tyger och tapeter hotellet The Maidstone.

Vågad design

Han räknas som en av de viktigaste formgivarna i Sverige genom tiderna eftersom han gick emot den tidens ideal av modiga kontraster när det gäller material, färger och mönster. Som duon Frank/Ericson ställdes deras verk ut på världsutställningarna i Paris 1937 och New York 1939 där de gick emot all annan design och fick uppmärksamheten, de blev helt enkelt själva modellen för begreppet Swedish Modern. Redan i tonåren hade denne man skapat en egen mönsterflora då han blandade riktiga blommor så som tillexempel förgätmigej, rosor, liljekonvalj och viol med fantasiblommor vilka tecknades lätt expressionistiskt.

Lugna mönster

Frihet och omväxling var vad han ville få betraktaren att känna, detta även i slutna rum där han menar att en enfärgad yta verkar orolig medan en mönstrad verkar lugnande. Betraktaren påverkas ofrivilligt av det långsamma förhållningssätt som ligger bakom detta. Man kan inte utgrunda den mönstrade ytan så snabbt tillskillnad från den enfärgade. Denna är man genast på det klara med och då är den inte längre av intresse.